PROJEKT PASAVČEK NAS NA ŠOLI SPREMLJA ŽE ŠTIRI LETA
Projekt Pasavček je namenjen spodbujanju varne uporabe varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev med najmlajšimi udeleženci v prometu ter njihovimi starši. V okviru projekta smo izvedli raziskavo, katere izhodišče je bilo anketiranje staršev otrok od 1. do 5. razreda OŠ. Z raziskavo smo želeli pridobiti vpogled v navade staršev glede pripenjanja otrok z varnostnim pasom ter uporabe ustreznih otroških sedežev med vožnjo. Cilj raziskovanja je bil ugotoviti stopnjo ozaveščenosti staršev o prometni varnosti otrok ter prepoznati morebitne pomanjkljivosti in priložnosti za izboljšave. Ciljna skupina raziskave so bili starši otrok, starih med 6 in 10 let, ki obiskujejo 1. do 5. razred osnovne šole, sodelujočih v projektu Pasavček.
Večina anketirancev (skoraj tri četrtine) se vedno pripne z varnostnim pasom, kar je pozitivno. A skoraj 1/4 jih to počne le občasno, kar kaže na potrebo po ozaveščanju.
Podobno kot pri prvem vprašanju večina (a ne vsi) zagotavljajo pripetost otrok, kar pomeni, da obstaja tveganje v vsakem četrtem primeru.
Največ anketirancev prevaža dva otroka, kar je pomembno za načrtovanje ustrezne varnostne opreme.
Uporaba otroških sedežev je precej visoka, vendar 1 od 5 staršev tega ne počne vedno – kar predstavlja varnostno tveganje.
Več kot polovica uporablja jahače z naslonom, kar je bolj priporočljivo. Manjši delež pa uporablja manj varno možnost (jahač brez naslona).
Četrtina staršev ni prepričanih, ali je sedež ustrezen, kar kaže na potrebo po dodatnem izobraževanju ali podpori.
Le polovica anketirancev v celoti pozna zakonodajo, kar bi lahko vplivalo na pravilno uporabo sedežev.
Več kot polovica bi si želela več informacij, kar jasno kaže na potrebo po ozaveščevalnih kampanjah.
Čeprav večina staršev uporablja varnostne pasove in otroške sedeže, je še vedno veliko priložnosti za izboljšanje – predvsem glede doslednosti in pravilne uporabe. Več informacij in ozaveščanja bi lahko pripomoglo k večji varnosti otrok v vozilih.
Učinkovita raba varnostnih pasov in otroških sedežev ostaja ključni dejavnik za izboljšanje prometne varnosti, zlasti med najbolj ranljivimi udeleženci v prometu – otroki. Analiza trenutnega stanja je pokazala, da kljub obstoječi zakonodaji in zavedanju o pomembnosti pripenjanja še vedno prihaja do številnih kršitev, ki imajo lahko tragične posledice.
Zato je nujna celovita strategija, ki bo poleg večjega nadzora vključevala tudi izobraževanje, ozaveščanje, spodbude za pravilno uporabo varnostnih sistemov ter podporo staršem in voznikom. Le s kombinacijo preventivnih in represivnih ukrepov ter z aktivnim vključevanjem širše javnosti bomo lahko dolgoročno dosegli izboljšanje pripetosti in s tem zmanjšali število poškodb in smrti na naših cestah.
Predlagani ukrepi predstavljajo trdno osnovo za sistematične izboljšave, pri čemer je ključnega pomena dosledno izvajanje, redno spremljanje rezultatov ter pripravljenost na prilagajanje ukrepov glede na dosežene učinke.
Projekt Pasavček na nacionalni ravni koordinira Javna agencija RS za varnost.
Zapisala: Ksenija Preložnik, koordinatorica projekta Pasavček OŠ Lenart v šol. l. 2024/25